Erken en herken verschil in de media

nov 26, 2018

Jouw nieuwe voorgerecht op de voorplaat van de telegraaf. Hoe gaaf is dat? Vergeet het maar, want het is niet realistisch. Landelijke media is er voor landelijk nieuws. Lokale media voor lokale nieuwtjes.

Grofweg onderscheiden we op basis van geografische verdeling drie type media: landelijk, regionaal en lokaal. Landelijk is meestal wel duidelijk. Het gaat om kranten, radiostations, televisieprogramma’s met een landelijk bereik.

Regionaal en lokaal wordt door velen nogal eens verward. Regionaal heeft een spreiding in de regio en lokaal is alleen in je eigen stad, dorp of wijk. En juist die laatste groep, de lokale media, is voor veel horecabedrijven de belangrijkste groep.
Want vertellen dat je menu is vernieuwd omdat het nieuwe seizoen hiervoor aanleiding biedt, kun je het best sturen naar lokale media. De huis-aan-huis krant in jouw buurt, de lokale nieuwssite in jouw dorp of de lokale stadsomroep in jouw stad is doorgaans gek op dit soort persberichten. Zeker wanneer je er aantrekkelijke foto’s van fraai opgemaakte borden van de nieuwe gerechten bij doet.

Heb je een regionale ondernemersprijs gewonnen, of overweeg je een samenwerking op te zetten met een horecabedrijf uit een buurtgemeente? Dan is het zinvol om naast lokale media ook regionale media te benaderen. Het gaat immers over ontwikkelingen in de regio en daarin speel jij een rol.

Wat meld je dan aan landelijke media? Nou, echt groot nieuws. Bijvoorbeeld als er bij opgravingen in jouw tuin belangrijke historische voorwerpen worden gevonden. Of als je een unieke fles wijn hebt gekocht en hierbij een zeer bijzonder bijpassend gerecht gaat maken. Of wanneer je voor het goede doel de grootste pan met pompoensoep hebt gemaakt. Kortom, als het echt bijzonder is en mede door het luchtige karakter kansrijk is om opgepakt te worden door landelijke media.

Maar pas op. Vermoei landelijke media niet met een nieuwe menukaart, een ander kleurtje op de gevel of een nieuwe sommelier. Dit kan zelfs storend overkomen, want de journalist moet tijd steken in iets waarvan hij vindt dat dit onnodig tijdverspilling is.

Inspiratie nodig om ‘nieuws te maken’ voor landelijke, regionale of lokale media? Schrijf je dan nu in voor ons inspiratielijst en ontvang per mail een portie flinke inspiratie.