Erken en herken verschil in de media

Blog

Jouw nieuwe voorgerecht op de voorplaat van de telegraaf. Hoe gaaf is dat? Vergeet het maar, want het is niet realistisch. Landelijke media is er voor landelijk nieuws. Lokale media voor lokale nieuwtjes.

Grofweg onderscheiden we op basis van geografische verdeling drie type media: landelijk, regionaal en lokaal. Landelijk is meestal wel duidelijk. Het gaat om kranten, radiostations, televisieprogramma’s met een landelijk bereik.

Regionaal en lokaal wordt door velen nogal eens verward. Regionaal heeft een spreiding in de regio en lokaal is alleen in je eigen stad, dorp of wijk. En juist die laatste groep, de lokale media, is voor veel horecabedrijven de belangrijkste groep.
Want vertellen dat je menu is vernieuwd omdat het nieuwe seizoen hiervoor aanleiding biedt, kun je het best sturen naar lokale media. De huis-aan-huis krant in jouw buurt, de lokale nieuwssite in jouw dorp of de lokale stadsomroep in jouw stad is doorgaans gek op dit soort persberichten. Zeker wanneer je er aantrekkelijke foto’s van fraai opgemaakte borden van de nieuwe gerechten bij doet.

Heb je een regionale ondernemersprijs gewonnen, of overweeg je een samenwerking op te zetten met een horecabedrijf uit een buurtgemeente? Dan is het zinvol om naast lokale media ook regionale media te benaderen. Het gaat immers over ontwikkelingen in de regio en daarin speel jij een rol.

Wat meld je dan aan landelijke media? Nou, echt groot nieuws. Bijvoorbeeld als er bij opgravingen in jouw tuin belangrijke historische voorwerpen worden gevonden. Of als je een unieke fles wijn hebt gekocht en hierbij een zeer bijzonder bijpassend gerecht gaat maken. Of wanneer je voor het goede doel de grootste pan met pompoensoep hebt gemaakt. Kortom, als het echt bijzonder is en mede door het luchtige karakter kansrijk is om opgepakt te worden door landelijke media.

Maar pas op. Vermoei landelijke media niet met een nieuwe menukaart, een ander kleurtje op de gevel of een nieuwe sommelier. Dit kan zelfs storend overkomen, want de journalist moet tijd steken in iets waarvan hij vindt dat dit onnodig tijdverspilling is.

Inspiratie nodig om ‘nieuws te maken’ voor landelijke, regionale of lokale media? Schrijf je dan nu in voor ons inspiratielijst en ontvang per mail een portie flinke inspiratie.

Leren schrijven: drie tips

Blog

‘Ik kan niet schrijven.’ We horen het heel vaak van ondernemers. Natuurlijk, schrijven is een vak, maar ‘kan niet…….’. Deze tips helpen jou om je verhaal op papier te zetten. Kruip achter je computer en schrijf je persbericht of die posting voor sociale media.

1. Begin gewoon
Inderdaad! Gewoon doen. Ga ervoor zitten, kies een onderwerp dat je interesseert of waarbij je een gevoel hebt en start met schrijven. Spreek met jezelf af dat je een bepaalde periode, bijvoorbeeld een half uur, aan de slag gaat en gebruik die periode ook. Laat het daarna rusten en gebruik andere momenten voor de finetuning van je bericht. Wedden dat je uiteindelijk iets bruikbaars hebt.

2. Houd het simpel
Een persbericht of een posting voor sociale media hoeft geen boek te zijn. Niet als het gaat om de lengte, maar ook niet voor wat betreft de inhoud. Je wilt met je bericht een boodschap overbrengen of iets (een nieuwtje) vertellen. Dat is dus ook waarover het moet gaan. Een inleiding is niet nodig, wees gewoon to-the-point. Als media er meer over willen weten, dan nemen ze wel contact met je op.

3. Origineel zijn is niet nodig
Natuurlijk is het leuk als je persbericht of posting lekker leest en goed geschreven is. Maar meer dan dat hoeft het ook niet te zijn. De inhoud hoeft niet origineel te zijn, maar moet juist functioneel zijn. Blijft dicht bij het onderwerp van je bericht, dat betekent voor alle partijen zo min mogelijk afleiding.

Heb je het geprobeerd? Deel het resultaat dan met ons, zodat wij het kunnen publiceren op de Facebookpagina van Mediagemak. Stuur jouw bericht naar team@mediagemak.nl.

Wil je hulp bij het maken van je persbericht of posting op sociale media. Ook dan kun je ons bereiken via bovenstaand mailadres. We doen je graag een voorstel op maat.

Team Mediagemak

De pers belt. En nu?

Blog

Je persbericht is verstuurd en dan gaat de telefoon. Een journalist aan de lijn. Wil meer weten over het onderwerp. Sla ik dicht en kakel ik maar wat, of blijf ik rustig en voeg ik werkelijk iets toe aan het persbericht? Een paar tips om niet onderuit te gaan.

Als een journalist belt, zit hij in zijn verhaal. Dan wil hij het liefst direct antwoorden op concrete vragen. De deadline wacht immers. Maar laat je niet op de kast jagen en kies voor je eigen, zorgvuldig gekozen woorden en koers.

Laat de vraag van de journalist op je inwerken en besluit of je direct antwoord, of dat je vraagt om terug te mogen bellen om te antwoorden. Voorwaarde is wel dat je de vraag goed noteert en snel terugbelt. Beloof je over 10 minuten terug te bellen, doe dat dan ook. De journalist zit immers op antwoord te wachten en kan niet uren wachten tot je terugbelt.

Een andere mogelijkheid is om een reactie te mailen. Dit biedt de mogelijkheid om je woorden nog zorgvuldiger te kunnen wegen. De journalist zal dit niet altijd als prettig ervaren omdat hij niet direct een vervolgvraag kan stellen op je antwoord, of omdat het antwoord mogelijk wegdrijft van de hoofdvraag en hij dus niet kan onderbreken.

Welke koers je ook kiest, het kan altijd verrassend en daarmee mogelijk vervelend zijn wanneer je woorden in jouw ogen verkeerd gekozen zijn door de journalist. Vraag daarom gerust of je het artikel vooraf in mag zien. De journalist zal doorgaans dit verzoek honoreren op voorwaarde dat je snel reageert en dat je het artikel controleert op feitelijke onjuistheden. Stijl en toon van het artikel blijft van de journalist. Feiten die niet kloppen, mag je aanpassen.

Stuur na publicatie van het artikel de journalist gerust nog een korte e-mail waarin je hem bedankt voor het artikel en de manier hoe dit tot stand is gekomen. Dit bevordert de persrelatie.

Om gebeld te worden door een journalist moet je hem eerst ‘voeden’. Dat doe je met een persbericht. Geen inspiratie voor het schrijven van een persbericht? Laat het dan maar aan ons over en klik hier.

Altijd bereikbaar in goede tijden en slechte tijden

Blog

Al drie keer binnen een uur ben je gebeld door die ene journalist, en al drie keer heb je zijn belletje fijntjes weggedrukt. Waarom zou ik hem te woord staan, nu het even wat minder gaat? Maar pas op, dat is niet professioneel. Ook in slechte tijden moet je de pers te woord staan.

Je wint een (vak)prijs, hebt een nieuw terras of Michelin bekroont je zaak met een ster. Maar al te graag sta je de pers dan te woord. Sterker nog, je nodigt ze misschien wel uit om een ruime toelichting te geven in een persoonlijk gesprek, het liefst met camera’s erbij.

Maar er zijn ook momenten dat het wat minder leuk is. De chef-kok die vertrekt naar de concurrent, een keukenbrand legt je zaak weken lam, of – in het ergste geval – moet je de deur sluiten vanwege een faillissement. Ook bij deze momenten, hoe vervelend ze ook zijn, moet je de pers te woord staan.

Waarom? Omdat het er nou eenmaal bij hoort. De journalist moet zijn vak kunnen uitvoeren en heeft recht op een toelichting. Als vakvolwassen journalist zal hij piëteit tonen. Maar hij zal ook de vragen moeten stellen die horen bij zijn vak.

Ook hiervoor geldt dat je hem zo professioneel mogelijk te woord staat. Ben je op het moment dat hij belt te emotioneel, of komt het echt niet uit? Vraag dan of je terug mag bellen, of dat je een schriftelijke reactie mag geven (lees ook onze blog “De pers belt. En nu?”). Kom altijd je afspraak na. De journalist werkt immers mee aan jouw verzoek om later of anders te reageren.

Slecht nieuws is ook nieuws. Wees je hiervan bewust. Blijf professioneel want na slechte tijden komen ook weer goede tijden, en dan heb je de journalist weer nodig. Een eerlijke persrelatie is goud waard.

Het liefst stuur je positieve, inspirerende persberichten. Dat kan. Laat je inspireren door onze gratis contenkalender. Zo heb je altijd een reden om de pers te informeren over leuke, spannende en positieve ontwikkelingen binnen jouw horecabedrijf.

Zo krijg je inspiratie: 6 tips

Blog

Herken jij het? Gebrek aan inspiratie! Nee, niet tijdens de dagelijkse werkzaamheden in of voor je bedrijf, maar bij het beheren van je social mediakanalen, of het onde de aandacht brengen van je geode ideeën bij een groter publiek. Inspiratie komt niet op afroep, maar met deze slime tips kun je het wel stimuleren.

1. Zorg voor voldoende ontspanning
Onder de douche is het heerlijk om de sterren van de hemel te zingen, maar dat moment in de badkamer leent zich ook voor een dosis inspiratie. De beste ideeën ontstaan namelijk als je ontspannen bent. Andere suggesties: sporten, wandelen, de sauna of misschien zelfs wel eens een dag helemaal niets plannen.

2. Denk in kansen, niet in bedreigingen
Dat lukt toch niet. Jij hebt deze zin vast ook wel eens gebruikt als je een idee te binnen schoot of iemand je een suggestie deed. Denken in bedreigingen draagt niet bij aan creativiteit en – dus ook niet aan – inspiratie. Ons advies: alles kan tot het tegendeel is bewezen. Of, het advies van Pipi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan.

3. Bedrijven bezoeken buiten de horeca
Ga je keuken uit en bezoek collega-ondernemers uit andere branches. Verlaat het gebaande pad en kijk, ruik, proef en snuif. Inspiratie zit soms in heel kleine dingen, die je ziet als je onbekend terrein betreedt. Door nieuwe dingen te proberen/doen, stimuleer jij jouw nieuwsgierigheid en creativiteit.

4. Brainstormen met anderen
In het verlengde van bovenstaande tip. Twee weten meer dan één. Vraag anderen naar hun mening en maak daar ook tijd voor. Durf letterlijk de voeten op je bureau te leggen en in gesprek te gaan met je collega, vertegenwoordiger of bijvoorbeeld partner.

5. Ga (wandelend) de natuur in
Of je nu wel of niet een liefhebber bent van de natuur, een ding staat buiten kijf: je komt er tot rust. En rust stimuleert inspiratie en creativiteit. Echt liever iets anders dan de natuur: kies voor een strandwandeling. Of, als je juist behoefte hebt aan rumoer en mensen om je heen, ga de stad in. Je ontdekt verbanden die je daarvoor nooit zag of ziet die grappige of bijzondere invalshoek.

6. Schrijf je in voor de inspiratiemailing
Je wekelijkse dosis inspiratie gewoon in je mailbox. Jazeker! Liever één keer per maand, dan kan dat ook. Volg de link en meld je aan.

Op zoek naar inspiratie: Leve het notitieboekje

Op zoek naar inspiratie: Leve het notitieboekje

Inspiratie gaat niet op recept, maar je kunt het wel helpen. Hoe? Door je ideeën op te schrijven en te bewaren. Is er dan een moment waarop je gelegenheid hebt om te schrijven, dan hoef je niet meer na te denken over de onderwerpen.

Inderdaad, het beroemde notitieblok op je nachtkastje. Voor veel mensen is de tijd in bed het moment om na te denken over van alles. Bewust en onbewust. Schiet je iets te binnen, schrijf het dan in het notitieblok dat je op je nachtkastje hebt liggen. Eerste voordeel is dat je het op dat moment kwijt bent, tweede voordeel is dat je idee de volgende ochtend op papier staat.

Maar zo’n notitieblok kan ook digitaal. Door het naar jezelf te mailen als je onderweg bent bijvoorbeeld. Of het op te slaan in je notities op je telefoon. Ook de memorecorder op de telefoon kan behulpzaam zijn. Snel even iets inspreken als je onderweg bent, en je kunt het later thuis terugluisteren.

Inspiratie is er niet altijd op het moment dat jij het graag zou willen. Maar je kunt het wel een handje helpen. Hoe? Door op een rustig moment of een moment dat je energie hebt en vol inspiratie zit, je onderwerpen of ideeën op te schrijven. Schrijf de onderwerpen op die je te binnen schieten, eventueel voorzien van een korte toelichting.

Als je dan een moment tijd of zin hebt om – bijvoorbeeld – een bericht te schrijven voor op je sociale media, dan pak jij je lijst erbij en kies je het meest geschikte onderwerp. Het verhaal bij dat onderwerp heb je al, omdat je het ooit op je lijst hebt gezet.

Op zoek naar een nog gemakkelijkere oplossing? Download dan de gratis contentkalender van Mediagemak. Daar staan diverse onderwerpen kant-en-klaar. 

 

 

De do’s en don’ts van Pinterest

PINTEREST BESTAAT INMIDDELS ZEVEN JAAR EN ELK JAAR GROEIT HET KANAAL GESTAAG. GEEN GROEISTUIPEN ZOALS BIJ INSTAGRAM OF SNAPCHAT, MAAR EEN STABIELE ONTWIKKELING MET EEN VASTE EN TOENEMENDE GROEP VOLGERS. VEELAL CREATIEVE PERSONEN.
Pinterest is een soort van prikbord. Je uploadt jouw foto en plaatst die in een bepaalde groep. Of je verzamelt bestaande foto’s van anderen en plaatst die in één van jouw groepen – het zogeheten ‘repinnen’ – om zo een fraaie collectie te maken.
Het leuke is dat anderen jouw ‘moodboards’ kunnen bekijken en delen, of geïnspireerd raken door jouw fotoverzameling. Zeker fraai opgemaakte gerechten of foto’s van een schitterende hotelkamer doen het erg goed.
En daar ligt de kracht van Pinterest: geïnspireerd raken. Juist voor de horeca biedt Pinterest daarom veel kansen, mits je het op de juiste manier toepast. Daarom de do’s en don’ts op een rij.
DO’S
Pin met de seizoenen mee
Elk seizoen heeft zijn eigen, kleurrijke gerechten. Houd daar rekening mee wanneer je pint. Maak seizoensborden aan en plaats foto’s van seizoensgerechten op de juiste borden.
Afdelingsborden
Jouw horecabedrijf, bijvoorbeeld een hotel, heeft vele verschillende afdelingen. Maak per afdeling een bord aan en plaats bijpassende foto’s. Voorbeeld: een vergaderzaalbord, terrastuinbord, lobbybord, beddenbord, je kunt het zo gek niet verzinnen.
WWW
Jouw website is een spin in het web, een spin in het sociale media-web. Plaats dan ook bij elke foto het website-adres van jouw horecabedrijf. Als foto’s wereldwijd gaan zwerven op Pinterest, blijf je mooi in beeld met jouw website. Kan nooit kwaad.
DON’TS
Saai
Saaie, nietszeggende foto’s alleen maar om te vullen. Doe het niet. Het kan een averechts effect hebben. Kies voor spraakmakende, opvallende foto’s. Foto’s waar kijkers bij blijven hangen en denken ‘goh, dat is een leuke foto’.
 
Coppycat
Ga niet klakkeloos een Pinterest-campagne of fotoserie van een ander na-apen. Natuurlijk kun je geïnspireerd raken door een ander, maar kies vervolgens wel jouw eigen stijl. Pas op, want de hashtag #coppycats is op sociale media razend populair.
Beschrijving
Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar een korte beschrijving bij een foto is zeker zinvol. Te vaak zien we foto’s zonder beschrijving. Zeker als foto’s door repinnen een eigen weg vinden op Pinterest, is het zinvol om de context te melden. Dus een korte beschrijving is aan te bevelen.
WEET JE NIET WELKE BORDEN JE AAN KUNT MAKEN EN KUN JE WEL WAT INSPIRATIE GEBRUIKEN? SCHRIJF JE DAN VANDAAG NOG IN VOOR DE INSPIRATIEMAIL VAN MEDIAGEMAK. ZO WEET JE ALTIJD WAT JE KUNT PINNEN OP PINTEREST.

De do’s en don’ts van Twitter

TWITTER HEEFT NOG STEEDS POWER EN IMPACT. DE GRATIS INTERNETDIENST WAARMEE GEBRUIKERS KORTE BERICHTJES VAN MAXIMAAL 140 TEKENS PUBLICEREN, HEEFT MISSCHIEN ZIJN HOOGTEPUNT GEHAD MAAR IS NOG STEEDS INTERESSANT GENOEG OM MEE TE SCOREN. JUIST IN DE HORECA.
De snelheid waarmee je een bericht de wereld in stuurt, is fenomenaal. Geen gedoe met het invoeren van allerlei informatie of velden, maar gewoon via je telefoon maximaal 140 tekens tikken en je boodschap is online.
Veel politici, artiesten en sporters gebruiken Twitter. Vaker en intenser dan ooit. Juist deze bekende personen zorgen met hun ‘tweets’ voor veel aandacht en volgers. Het bewijs dat Twitter zeker nog niet dood is, zoals sommigen veel te snel concluderen.
Uit recent onderzoek blijkt dat Twitter het meest populair is in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar, maar dat het in andere leeftijdsgroepen minder verschilt ten opzichte van bijvoorbeeld een Instagram of YouTube. Bij die laatste twee zie je dat vooral jongeren dit gebruiken en dat naarmate de leeftijd toeneemt, het gebruik minder wordt. Bij Twitter is het ‘over de hele lijn’ vrij constant.
Twitter telt in ons land ruim tweeënhalf miljoen gebruikers en mag daarmee nog steeds gezien worden als een krachtig medium. Voor ons reden om de do’s en don’ts van het gebruik van Twitter op een rijtje te zetten.
DO’S
Positief
Wie positieve berichten twittert, heeft gemiddeld meer volgers. Vermijd agressie en negatieve opmerkingen. Kies vaker voor positieve woorden. Je zult zien dat het werkt, ook op jouw eigen humeur.
Vragen mag
Stel gerust vragen. Je zult merken dat Twitteraars het heel leuk vinden om ze te beantwoorden en je daarmee te helpen. Maar ga niet ineens om personeel vragen als je nooit eerder een vraag heb gesteld. Dan val je door de mand. Vragen om informatie in te winnen is goed, zeker als je het met regelmaat doet en de intentie hebt om iets met de antwoorden te doen.
Hashtags
Veel twitteraars filteren hun berichten op #hasthags om overzicht te houden en snel op de hoogte te zijn over een bepaald onderweg. Het gebruik van hashtags is dan ook slim en handig, zeker wanneer je mee wilt praten over een bepaald onderwerp. Ook kan het zijn dat er in jouw directe omgeving een veel gebruikte hashtag is. Goed om te weten en te gebruiken, indien relevant.
Klantenservice
Twitter is vanwege de snelheid en de mogelijkheid van een-op-eencontact uitermate geschikt om in te zetten als klantenservice. Heeft jouw gast een opmerking, compliment of klacht, dan kun je hierover snel en gericht communiceren via Direct Message. Het mooie van een DM is dat je hierin meer leestekens dan de beperkte 140 kwijt kunt.
Zorgvuldig met plannen
Met planner tools als Tweetdeck en Hootsuite kun je berichten vooraf inplannen. Handig, want je voorkomt dat je constant moet bedenken wat je gaat twitteren. Maar wees hier voorzichtig en zorgvuldig mee. Plan slechts enkele berichten per week en kies voor de rest voor actuele content.
Humor
Een verdomd moeilijk onderwerp, omdat je snel de plank mis kunt slaan en daarmee zelfs anderen kunt kwetsen. Maar als je de lachers op jouw hand krijgt, ben je spekkoper. Probeer het daarom eens met humor. Je zou kunnen beginnen met een beetje zelfspot, om zo te testen hoe jouw volgers reageren.
 
Concurrentie
Je krijgt wat je geeft. Geef dus gerust eens in het openbaar een pluim aan een ander horecabedrijf in de straat, misschien wel jouw concurrent. De waardering zal er zeker zijn en dan niet alleen bij die concurrent. Ook volgers vinden jouw compliment sympathiek.
DON’TS
Eindeloze promotieteksten
Twitter is een social media-kanaal en het woord zegt het al: sociaal. Ga niet eindeloos promotieteksten twitteren, maar stel je sociaal op. Stel vragen en beantwoord die. Alleen dan kun je jouw sociale gezicht tonen. Naarmate mensen meer over zichzelf praten, hebben ze gemiddeld minder volgers.
Interactie
Je moet voorbereid zijn op interactie. Als je een vraag stelt maar je bent een week niet actief op Twitter, sla je de plank volledig mis. Dan mis je boot en laat je merken dat je het kanaal, en dus ook jouw volgers, onvoldoende serieus neemt.
Boze reacties
Een potje knokken op Twitter is niet verstandig. We zien het maar al te vaak. Probeer een boze reactie uit de tijdlijn te halen door met hem/haar rechtstreek contact te zoeken via DM. Vraag dan om een telefoonnummer en bel de ontevreden gast. Zo kun je een klacht oplossen. Bekvechten op Twitter kan dodelijk zijn.
 
Slechte bio
Met je persoonlijke profiel kun je jezelf maar ook je bedrijf prima profileren. Nog te vaak zien we profielfoto’s van huisdieren (je bent toch geen Golden Retriever?) of lezen we allerlei vage, cryptische omschrijvingen in de bio. Vertel wie je bent en dat je graag twittert over horeca in het algemeen en jouw horecazaak in het bijzonder.
 
Tel tot 10
Jouw primaire reactie kun je niet altijd zomaar op Twitter gooien. Denk even na, voordat je reageert. Te vaak tellen mensen te weinig tot 10 en gooien ze er zo maar een tweet uit. Een uur later denken ze al een stuk genuanceerder over het onderwerp, maar is jouw emotionele tweet wel de wereld in gegaan.
Geforceerd profiteren van trending topics
Te vaak zien we bedrijven die op een te geforceerde manier willen profiteren van een heet onderwerp, de zogeheten trending topic. In de hoop om aandacht te krijgen. Wrong! Doe het niet. Gebruik de populaire hashtag alleen als je een relevante toevoeging hebt op het onderwerp.
INSPIRATIE NODIG? BIJVOORBEELD WEKELIJKS ACTUELE ONDERWERPEN ONTVANGEN OM HIEROVER RELEVANTE BERICHTEN TE TWITTEREN? MELD JE DAN NU AAN VOOR ONZE INSPIRATIEMAIL EN LAAT JE WEKELIJKS ZAKELIJK INSPIREREN.

De do’s en don’ts van Facebook

Blog

Facebook groeit, Facebook bloeit. Het blijft ongemeen hard gaan met het sociale netwerk van Mark Zuckerberg. Ons land telt 9,5 geregistreerde accounts. Opvallend daarbij is dat de gebruikers steeds meer alle leeftijden vertegenwoordigen.

Even globaal kijken. Facebook telt 1,8 miljard maandelijkse actieve gebruikers en is daarmee met afstand het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. Van die 1,8 miljard zijn er 1,1 miljard dagelijks actief en vooral via hun telefoon.

Het belang van Facebook om te communiceren met je doelgroep of potentiële gasten is dus groot. En dat biedt kansen. Maar pas op voor uitglijders. Kijk uit dat je in je enthousiasme geen gekke dingen doet. Je blijft immers een vertegenwoordiger van een professionele horeca-organisatie en dient je ook zo te gedragen.

DO’S:

Wees origineel

Kopieergedrag is dom en vervelend. Voorkom dit door originele postings te plaatsen. Natuurlijk kun je je laten inspireren door anderen, maar geef er dan wel een eigen draai aan.

Zeg het met humor

Humor is o zo moeilijk, maar als het je lukt om een glimlach bij de lezer op zijn gezicht te krijgen, dan sta je met 3-0 voor. Humor houdt je merk luchtig en zorgt voor een ontspannen en laagdrempelige sfeer. Maar pas op. Maak het niet vulgair, ranzig of aanstootgevend. Subtiliteit is het sleutelwoord bij humor.

Betrek publiek bij jouw horecabedrijf

Facebook is uitermate geschikt om jouw doelgroep te vragen naar haar mening. En je creëert ook nog eens een sneeuwbaleffect. Hoe dan? Nou zo: plaats vier foto’s van vier verschillende opgemaakte borden van jouw nieuwe gerecht en vraag welke foto het mooiste is; A, B, C of D. Wanneer antwoord wordt gegeven, vliegt jouw posting Facebook over. Dat is nog eens een mooi bijeffect.

80/20-regel

Natuurlijk wil je iets verkopen via Facebook, maar vergeet niet dat het een sociaal medium is en dat volgers niet zitten te wachten op reclamepraatjes. De 80/20-regel helpt je daarbij. Laat 80 procent van jouw postings van sociale aard zijn, voor 20 procent van je berichten geldt dan dat je een menu of arrangement mag aanbieden.

Plaatjes kijken

Postings met afbeeldingen scoren beter dan alleen tekst. Gelukkig werk je in de horeca, waar veel mooie plaatjes van gerechten, dranken, kamers en mensen zijn. Maak daar gebruik van. We smullen allemaal toch van foto’s met een goed getapt glas bier, een gezonde kleurrijke salade of een strak opgemaakt hotelbed?

Omgeving

Praat niet te veel over jezelf, maar betrek de omgeving van jouw horecabedrijf erbij. Is er een leuk festival in de stad? Meld dit. In eerste instantie lijkt het alsof je alleen reclame maakt voor het festival, maar onbewust kan jouw bedrijf een agendafunctie vervullen voor je doelgroep. Ze komen terug op jouw pagina, omdat je zulke leuke activiteiten in de stad meldt. En inderdaad lezen ze dan ook een keer een posting over jouw bedrijf, dat ze ineens heel sympathiek vinden. Je hebt er een fan bij!

 

De do’s en don’ts van Instagram

INSTAGRAM IS HIP EN TRENDY. MAAR NIET ALLEEN JONGEREN KIEZEN VOOR DEZE FOTO-APP. WERELDWIJD TELT INSTAGRAM 600 MILJOEN GEBRUIKERS EN DAT AANTAL GROEIT DAGELIJKS. PER DAG WORDEN BIJNA 100 MILJOEN FOTO’S EN VIDEO’S GEPLAATST.
Mooie cijfers hè? Overtuigd? Dan wil je vast en zeker ook aan de slag op Instagram. Maar pas op, want bij verkeerd gebruik sla je de plank volledig mis. Daarom een paar do’s en don’ts.
DO’S:
Juiste hasthags
Gebruik de juiste hashtags bij jouw postings. Hashtags zijn de ankers die je uitgooit bij jouw foto. Ze zorgen voor een betere vindbaarheid. Ben je internationaal gericht, gebruik dan internationale woorden. Moet je het hebben van de regio, gebruik dan Nederlandstalige en regionaal gerichte hashtags.
Eigen stijl
Bij Instagram kun je filters over jouw foto’s leggen. Die zorgen voor een unieke uitstraling. Kies voor een vast filter, zodat je een eigen stijl creëert en voorkomt dat het een rommeltje wordt.
 
Link naar website
Je ziet het nog niet vaak, maar plaats gerust een link naar jouw website om zo verkeer naar je site op gang te brengen. De link is niet klikbaar maar roept herkenning op bij de kijker. Zo vergroot je de kans dat de Instagrammer jouw site bezoekt.
DON’TS
 
Filterbende
Maak er geen rotzooi van door allerlei verschillende filters te gebruiken. De ene keer zwart-wit en de andere keer weer felgroen komt het beeld van jou niet ten goede. De kijker snapt het niet en herkent jouw account niet. Kies dan ook voor bij voorkeur voor één filter.
Overload
Plaats niet in een keer al jouw foto’s op Instagram. Kies voor spreiding. Op deze manier voorkom je dat je volgers irriteert. Niets zo vervelend wanneer tien foto’s van dezelfde Instragrammer voorbij komen in de timeline.
Op zoek naar inspiratie waarover je kunt Instagrammen? Schrijf je dan in voor onze inspiratiemail en ontvang tips die het delen waard zijn.